Przedszkole
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak wielką rolę w procesie uczenia się dzieci odgrywa przedszkole. Wydawać się może, że jest tylko miejscem, w którym dzieci świetnie się bawią pod nieobecność rodziców. Warto jednak pamiętać, że przedszkole daje dziecku niesamowitą okazję do gromadzenia doświadczeń, prowadzenia własnych obserwacji i do budowania stabilnego, rzeczywistego obrazu świata.
ZABAWY DYDAKTYCZNE
Są to sytuacje, w których nauczycielka proponuje dzieciom zabawę i kieruje jej przebiegiem. Pomaga dzieciom w wyciąganiu wniosków, rozumieniu przekazywanych treści oraz motywuje do samodzielnych działań. Zabawy te poszerzają umiejętności swobodnego porozumiewania się, wyrażania własnych poglądów, myśli i pomysłów. Utrwalają pojęcia, wzbogacają zasób słów i poszerzają dotychczasową wiedzę. Dodatkowo uczą współpracy, dyscypliny, odwagi do publicznych wystąpień, dają możliwość „pokazania się” w grupie. Dzieci rozwijają swoje możliwości, uczą się kultury osobistej, orientacji w przestrzeni oraz pobudzają swoją aktywność poznawczą.
ZABAWY SPONTANICZNE
Jest to czas w którym dzieci mogą się bawić w to co sami chcą, z kim chcą i jak chcą. Zabawy spontaniczne są niezwykle ważne ponieważ to właśnie podczas nich dzieci uczą się niezwykle intensywnie. Przedszkolak podejmując zabawę dąży do tego, by zgromadzić jak najwięcej doświadczeń potrzebnych do budowania schematów oraz do oswajania się z trudnymi sytuacjami życiowymi. Często więc bawi się w to samo, bowiem podczas jednej zabawy nie da się zgromadzić wystarczająco dużo doświadczeń. W kolejnej zabawie zaczyna wydłużać jej czas, wzbogaca ją w liczbę przedmiotów. Przykładem może być budowanie wieży z klocków. Dziecko budując wieżę pragnie osiągnąć zamierzony cel : chce, aby była jak największa. Stawia coraz więcej klocków, kombinuje, tworzy. Motywacją do działania staje się moment, kiedy wieża spada na ziemie. Maluch zaczyna układać wieżę ponownie, chce ją wzbogacić o coś nowego- chce, aby była wyższa. W momencie, gdy osiągnie upragniony efekt i zgromadzi wystarczająco dużo doświadczeń zaczyna tworzyć nowe konstrukcje, dąży do rozszerzania schematu.
SYTUACJE REGULUJĄCE POBYT DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Są to sytuacje w których dzieci jedzą, sprzątają i pełnią dyżury. Podczas tych sytuacji uczą się bardzo wielu czynności przydatnych w życiu takich jak : samodzielności, dbałości o rzeczy, odpowiedzialności, punktualności i kultury osobistej.
Gdy nadchodzi czas „leżakowania” starsze dzieci pomagają przebierać się maluchom, które jeszcze nie opanowały tej czynności. Dzięki temu kształtują w sobie zachowanie ku pomocy innym. Rozwijają także nawyki właściwego siedzenia przy stole. Maluchy uczą się dobrych manier przy jedzeniu i tzw. „savoir vivre”. Dodatkowo uczą się porządku, elegancji, właściwego zachowania się w poszczególnych miejscach przedszkola : tj. w ubikacji, jadalni, szatni.
WYDARZENIA, PRZEDSTAWIENIA, OKAZJE
Przedszkolaki uczą się nawet podczas organizowanych dni z okazji np. „Dnia Matki”, „Święta Wiosny”, czy też „Pasowania na przedszkolaka”. Dzieci uczą się wierszyków, piosenek, układów tanecznych. Prezentują również swoje umiejętności recytatorskie, aktorskie, wokalne. Mają swoje „pięć minut” by móc zaimponować rodzicom, bo w grupie nie zawsze jest to możliwe..