Wybierz swoją kolorystykę
   
Każda kobieta wie, jak ważne jest odżywianie w trakcie ciąży, nie wszystkie jednak pamiętamy, że odpowiednia dieta powinna być stosowana jeszcze przed momentem poczęcia, aby przygotować nasze ciało do przyjęcia nowego życia.

Dieta w ciąży i przed planowaną ciążą powinna być bogata w różnorodne witaminy i składniki odżywcze.

Dieta przed ciążą



Jeszcze przed zajściem w ciążę warto, aby kobieta wyeliminowała ze swojego jadłospisu niezdrowe jedzenie, które ma niską wartość odżywczą i jest wysoko przetworzone. Powinna jeść za to zielone warzywa, w których znajduje się kwas foliowy oraz witamina E. Udowodniono, że kwas foliowy chroni przed wadą cewy nerwowej, do której dochodzi, gdy tkanki wokół kręgosłupa dziecka formują się w niewłaściwy sposób. Zalecane są również duże ilości białka, które może być pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego. Witaminy D, jodu i kwasów tłuszczowych dostarczą tłuste ryby. Do woli kobieta może jeść również owoce i warzywa, które są cennym źródłem witamin i składników mineralnych, np. fosforu, selenu, magnezu, fluoru i miedzi. Wszystkie produkty wchodzące w skład diety kobiety ciężarnej powinny charakteryzować się najwyższą jakością, potrawy powinny być przygotowywane w procesach odpowiednio dobranej obróbki kulinarnej, aby ilość strat witamin, składników mineralnych i innych składników pokarmowych nie ulegała znacznym wahaniom. Należy stosować gotowanie w wodzie, na parze, pieczenie w pergaminie lub folii aluminiowej i unikać potraw smażonych, przypalonych. Podczas ciąży obowiązuje zasada: Nie jeść więcej, ale bardziej wartościowo. Oznacza to, że Twoje menu powinno być bogate w witaminy i wartości mineralne. Jeszcze ważniejsze niż zdrowe odżywianie jest picie. Każdego dnia powinnaś wypijać przynajmniej dwa litry płynów. Idealnymi napojami dla przyszłej mamy są: niesłodzona herbata, woda mineralna i soki – owocowe i warzywne.

I trymestr ciąży



W pierwszym trymestrze ciąży powinnaś spożywać przede wszystkim produkty zawierające:

  • pełnowartościowe białka,
  • tłuszcze – głównie nienasycone omega-3,
  • kwas foliowy oraz witamin z grupy B – są one konieczne do prawidłowego rozwoju komórek nerwowych,
  • cukry – stanowią źródło energii,
  • witamina D – bierze ona udział w budowie kości i zębów; pomaga także rozprowadzać tlen,
  • witamina E – chroni ona m.in. przed poronieniem.

  • II trymestr ciąży



    Dziecko potrzebuje teraz:

  • więcej żelaza,
  • kwasu foliowego i witamin z grupy B do budowy nowych komórek nerwowych, tkanek, mięśni i kości,
  • różnorodnego białka,
  • dużo wapnia i wody,
  • cynku,
  • jodu oraz kwasów tłuszczowych omega-3.


  • III trymestr ciąży



    Dziecko najbardziej potrzebuje teraz:

  • białka do budowy komórek (z mięsa, ryb, jajek, mleka, serów, masła, soi)
  • żelaza, witamin i soli mineralnych, oraz wapnia, który wspomaga budowę kośćca,
  • witamin z grupy B, które metabolizują białko i pomagają budować mięśnie dziecka (brązowy ryż, pieczone kartofle ze skórką, banany, orzechy).

  • poleć znajomemu

    Imię i nazwisko nadawcy:
    E-mail adresata:
    Poleć


    Link został wysłany

    konkursy suwaczki
    Będziesz mamą? Świetnie! Stworzyliśmy dla Ciebie kalendarz ciąży, z którego dowiesz się jak rozwija się Twój maluszek i jak poradzić sobie z ciążowymi dolegliwościami.
    Przewidywana data porodu:



    POKAŻ MÓJ KALENDARZ
    Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

    POKAŻ
    Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

    POKAŻ