Zabawa – istotna sprawa!
Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy jak wielką rolę odgrywa w naszym życiu zabawa. Wydaje nam się, że jest tylko zabiciem czasu, oderwaniem od rzeczywistości. Nie mamy pojęcia jak duży wpływ ma na rozwój naszych dzieci. Każdy z nas pamięta czasy, kiedy bawiliśmy się w berka, chowanego czy klasy. Zabawa zawsze dawała wiele przyjemności, a jednocześnie uczyła wielu bardzo ważnych rzeczy.
ZABAWY MANIPULACYJNE, KONSTRUKCYJNE i SYMBOLICZNE
Takie zabawy możemy już zaobserwować od pierwszych miesięcy życia. Do zabaw manipulacyjnych zaliczamy między innymi potrząsanie grzechotką, wkładanie, przenoszenie, przekładanie przedmiotów. Te proste czynności są podejmowane dla przyjemności, ale również dzięki nim dziecko ćwiczy i kontroluje swoje ruchy. Dodatkowo dzięki rozmiarom, dźwiękom, zapachom przedmiotów maluch poznaje otaczający go świat; rozpoznaje własne możliwości oraz doskonali narządy zmysłów: tj. wzrok, słuch, smak, węch.
Zabawy konstrukcyjne to między innymi układanie wieży z klocków, rysowanie, budowanie z piasku. Dzięki nim dziecko doskonali sprawności manualne, rozwija swoją wyobraźnie. Metodą prób i błędów uczy się tworzyć. Konstruowanie zmusza do myślenia. Dziecko zaczyna rozumieć, że aby coś mogło zaistnieć trzeba stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Dostrzega, że nie można się poddawać , trzeba być cierpliwym i wytrwałym, by w końcu osiągnąć upragniony cel.
Zabawy symboliczne odnoszą się przede wszystkim do wyobraźni dziecka. W tych zabawach dziecko wykorzystuje swoją fantazję, gdzie różne przedmioty pełnią funkcje zastępcze np. kwiatek może być drzewem, patyk pistoletem, a krzesło samochodem. Zdolność do udawania wymaga od dziecka świadomości, że wszystkie zastąpione przedmioty w zabawie całkiem inaczej służą w rzeczywistości.
ZABAWA W ROLE
Dzieci prezentują w zabawie róże role społeczne- zarówno rodzinne jak i zawodowe.
Często naśladują tych, w których mają autorytet lub darzą wielką sympatią. Dlatego bardzo często dzieci odtwarzają rolę rodziców, rodzeństwa, a czasem nawet zwierząt.
Maluchy obserwują otaczający je świat, a później swoje obserwacje przelewają na zabawę. Zdarza się tak, że ta sama mama, która w życiu codziennym jest poważna i zapracowana w zabawie może być uśmiechnięta, pełna życia i chęci do zabawy z dzieckiem.
Dzieci często w zabawie pokazują to czego w rzeczywistości nie ma lub to, co chciałyby mieć.
Zabawa w role jest ściśle związana z płcią, co pomaga dziecku w zdobywaniu tożsamości płciowej, zrozumieniu społecznych ról dorosłych, odnalezieniu własnego „ja”. Jest również świetnym sposobem nawiązywania kontaktów społecznych, wzbogaceniem języka, uczeniem się symboli, doskonaleniem umiejętności współpracowania w grupie. Bardzo ważne są zabawy w role, w których dziecko poznaje istotę danej roli (np. lekarz, nauczyciel), bowiem uczy się zawodów i obowiązków, które spoczywają na ludziach wykonujących daną pracę.
ZABAWY RUCHOWE
Przede wszystkim pozwalają dzieciom się wyszaleć, rozładować emocje, napięcia związane z różnymi problemami codziennego życia. Zabawa ruchowa uczy współdziałania,współpracy i dyscypliny. Dodatkowo każda zabawa ruchowa z muzyką doskonali poczucie rytmu, orientację w przestrzeni, kształtuje wrażliwość muzyczną oraz słuch.