Bilans drugiego i czwartego roku życia dziecka
Obowiązkowe badania dzieci, to nic innego jak kolejne bilanse zdrowia, czyli systematyczne wizyty zdrowych dzieci u lekarza, w celu sprawdzenia ich stanu zdrowia i ogólnego rozwoju. Sprawdź, czy twoje dziecko rozwija się prawidłowo.
Bilans dwulatka
Prawidłowe cechy fizyczne:
– waga: 10-16 kg (w zależności od płci, ogólnego rozwoju i skłonności genetycznych)
– obwód głowy: 40.5-46 cm
– wzrost: 81-95 cm (w zależności od płci, ogólnego rozwoju i skłonności genetycznych)
Prawidłowe cechy psychoruchowe:
– zdejmowanie wybranej części garderoby
– bawienie się maskotką (np. „nakarmienie” zabawki)
– budowanie wieży od 4 do 6 klocków
– rozpoznawanie dwóch przedmiotów na obrazku i pokazanie ich palcem
– rzucanie piłeczką znad głowy
– mówienie i bycie zrozumianym w 50%
– okazywanie przyjemności, miłości, złości i radości
– korzystanie z wyobraźni i posiadanie złożonych wspomnień
Jeśli tym czasie niepokoją Cię jakiekolwiek sprawy dotyczące zdrowia czy rozwoju dziecka, zasięgnij porady lekarza. Mogą to być: długotrwała lub wysoka gorączka, męczący kaszel i katar utrudniający oddychanie, wymioty, biegunki czy wysypki. Konieczne jest także skontaktowanie się z lekarzem, jeśli choć jedna z rzeczy wymienionych na liście cech psychoruchowych sprawa dziecku poważne problemy.
Bilans czterolatka
Prawidłowe cechy fizyczne:
– wzrost: 96-114 cm (w zależności od płci, ogólnego rozwoju i skłonności genetycznych)
– waga: 13-22 kg (w zależności od płci, ogólnego rozwoju i skłonności genetycznych)
– zstąpienie jąder do moszny (w przypadku chłopców)
Prawidłowe cechy psychoruchowe:
– umiejętności zaawansowanej koordynacji ruchowej; skakanie, utrzymywanie równowagi na jednej nodze (ok. 3 sekund), robienie fikołków, wspinanie się i huśtanie
– rysowanie postaci ludzkich z tułowiem i kończynami
– używanie widelca
– mówienie i bycie w pełni rozumianym
– okazywanie złożonych uczuć; umiejętność sprawienia przyjemności innym, umiejętność negocjacji w przypadku konfliktów
– korzystanie z rozwiniętej wyobraźni
– rozumienie pojęcia czasu
– obeznanie z przedmiotami domowego użytku
– liczenie do pięciu