Niegrzeczne dzieci – 9 kroków do posłuszeństwa
Jak postępować z nieposłusznym i zbuntowanym dzieckiem? Kierować się wskazówkami i „cennymi” radami wygłaszanymi przez rodzinę i przyjaciół? A może istnieje prosta i skuteczna metoda radzenia sobie z niegrzecznym maluchem? Publikacja „Niegrzeczne dzieci 9 kroków do posłuszeństwa” pomoże zrozumieć powody, dla których dzieci bywają nieposłuszne i poznać sposoby radzenia sobie z określonym zachowaniem dziecka.
Autor pokazuje jak skutecznie nauczyć dziecko samokontroli. Proponuje rodzicom i terapeutom prosty program składający się z dziewięciu kroków. Każdy krok zawiera praktyczne wskazówki, jak zachowywać się w typowych sytuacjach, które często są problematyczne dla rodziców. A wystarczy tylko odrobina cierpliwości i konsekwencja, by pokonać codzienne zmagania z nieposłusznym dzieckiem.
„Niektóre cechy osobowości mogą się przyczyniać do nieposłuszeństwa dziecka. Szczególną rolę odgrywa tutaj impulsywność. Im bardziej maluch jest skłonny do natychmiastowych reakcji, tym większe prawdopodobieństwo, że zachowa się źle. Wszyscy reagujemy negatywnie, kiedy coś układa się nie po naszej myśli.”
Impulsywność nie jest oczywiście jedyną przyczyną złego zachowania, ogromną rolę odgrywa także nastawienie i oczekiwania rodziców, konflikty rodzinne, wzorce relacyjne w rodzinie oraz obecność czynników wywołujących stres.
Książka „Niegrzeczne dzieci” prezentuje program wychowawczy składający się z 9 kroków. Każdy krok obejmuje zagadnienie konkretnego problemu często występujące u nieposłusznych dzieci.
I tak np. w kroku pierwszym dowiadujemy się jak wydawać skuteczne polecenia. Skuteczne polecenie składa się ono z trzech etapów:
* przyciągnięcia uwagi dziecka np. poprzez wypowiedzenie jego imienia i nawiązanie kontaktu wzrokowego,
* wydanie polecenia, które powinno dotyczyć wykonania jednej czynności co zwiększa szanse na posłuszeństwo
* badawczego spojrzenia, które spowoduje, że dziecko poczuje presję i przeanalizuje słowa rodzica.
„Zachowanie dziecka poza domem często stanowi wielkie wyzwanie. Z dala od środowiska domowego maluchy mają większe trudności z panowaniem na własnymi reakcjami i emocjami.”
W kroku siódmym uczymy się jak poradzić sobie w kłopotliwej sytuacji poza domem. Przyczyny takiego zachowania wynikają z wielu czynników. Otoczenie nie przypomina domu, więc maluch nie jest pewien, czego się spodziewać, dodatkowo zmniejsza się nadzór rodzica, a oczekiwania względem zachowania mniej przejrzyste. Równie ważnym czynnikiem jest duża liczba bodźców, które odwracają uwagę malucha powodując nadmierne pobudzenie.
George M. Kapalka – polski terapeuta pracujący w Stanach Zjednoczonych, członek Amerykańskiej Komisji Psychologii Profesjonalnej, dyrektor Center for Behavior Modification w Brick w stanie New Jersey. Specjalizuje się w psychologii klinicznej, poradnictwie psychologicznym, zaburzeniach przyswajania wiedzy oraz psychofarmakologii. Jest autorem prawie stu prac naukowo-badawczych i prezentacji. Pracuje w Meridian Health Systems’ Brick Hospital oraz prowadzi dwujęzyczną poradnię psychologiczną, od wielu lat skutecznie pomagając dzieciom i ich rodzicom.
Więcej na temat poradników znajdziecie na stronie Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.