Autyzm u dzieci
Autyzm jest rozległym zaburzeniem rozwojowym, które staje się widoczne w ciągu pierwszych trzech lat życia dziecka. Jest ono trudne do diagnozowania, ponieważ ma bardzo zróżnicowany charakter i występuje pod wieloma postaciami. U każdego dziecka objawy wyglądają tak naprawdę inaczej. Jakie są jego przyczyny, objawy i leczenie? Co każda mama powinna wiedzieć o tej chorobie?
Przyczyny
Autyzm dziecięcy, zwany też autyzmem głębokim czy zespołem Kannera (od nazwiska Leo Kennera, który był austriacko – amerykańskim lekarzem psychiatrą i zapoczątkował badania nad autyzmem dziecięcym) jest chorobą neurologiczną powodującą problemy z komunikowaniem uczuć i związkami społecznymi. Badania wykazują, iż występuje u jednej do trzech na sto osób i jest cztery razy częstszy u mężczyzn niż u kobiet. Przyczyny autyzmu nie są do końca znane. Prawdopodobnie u podłoża wszystkich jego zaburzeń leżą defekty neurologiczne o nieznanych przyczynach. Do najczęstszych należą: zaburzenia genetyczne, zaawansowany wiek ojca (od czterdziestego roku życia zwiększa się prawdopodobieństwo zachorowania), zaburzenia metaboliczne (glutenu, który jest mieszaniną białek roślinnych i kazeiny, która jest najważniejszym białkiem mleka), urazy okołoporodowe, zatrucia metalami ciężkimi, obniżona zdolność do naturalnego odtruwania organizmu, dziecięce porażenie mózgowe, silne alergie, uszkodzenia centralnego układu nerwowego, toksoplazmoza. Wiele lat temu wysnuto teorię, że autyzm spowodowany jest emocjonalnym odrzuceniem dziecka w okresie niemowlęcym. Obecnie jednak wiadomo, że w przypadku tej choroby, nie ma to żadnego znaczenia.
Objawy
Można wyróżnić trzy kategorie symptomów autyzmu. Pierwszy dotyczy zaburzeń społecznych, drugi zaburzeń komunikacji a trzeci powtarzalności zachowań. W przypadku zaburzeń społecznych objawami są: brak kontaktów rówieśniczych, brak potrzeby dzielenia się przeżyciami z innymi, wolna interpretacja myśli i uczuć innych, kłopoty z panowaniem nad emocjami. W przypadku zaburzeń komunikacyjnych objawami są: upośledzona lub niewykształcona mowa dziecka, brak użycia gestów czy wyrazu twarzy do komunikacji. Trzecim rodzajem objawów tej choroby jest powtarzalność zachowań. Przyjmuje ona czasem postać obsesji. Dziecko może pragnąć wiedzieć wszystko o lalkach czy rowerach. Często zdarza się wielkie zainteresowanie liczbami, symbolami lub badaniami naukowymi. Dziecko z autyzmem potrzebuje żyć we własnym porządku i powtarzalności zdarzeń: potrzebuje być kąpane codziennie o tej porze czy przewidywać, co się właśnie wydarzy, każde zburzenie tego porządku powoduje jego złość.
Leczenie
Jeśli chodzi o leczenie to występują w nim metody farmakologiczne (stosuje się neuroleptyki, stymulanty i leki antydepresyjne), jednak dominującym podejściem jest specjalna edukacja dziecka i terapia behawioralna. Terapia ta zakłada zmianę zachowań dezadaptacyjnych bez konieczności wglądu pacjenta w podłoże przyczyny. Przedmiotem leczenia i interwencji są konkretne objawy behawioralne. Opera się ona na teorii uczenia i warunkowania instrumentalnego i klasycznego. Należy również pamiętać, że dzieci z autyzmem często wykazują wyjątkowe zdolności. Spora ich część, pomimo swojego niskiego poziomu funkcjonowania, prezentuje rzadko spotykane umiejętności. Dzieci z autyzmem mogą być uzdolnione w dziedzinie mechaniki, muzyki czy też matematyki. Często zapamiętują skomplikowane melodie, bezbłędnie układają wieloelementowe puzzle, czy też bez problemu rozwiązują działania matematyczne.