Wybierz swoją kolorystykę
   
Każdy maluszek, który nie potrafi jeszcze siadać, już może pluskać się w wodzie. Zabawy w wannie są dla malca znakomitą gimnastyką, która poprawia nie tyko sprawność ruchową, ale i zdolności koordynacyjne.

Przebywanie i swobodne poruszanie się w wodzie wspomaga rozwój psychofizyczny, ponieważ woda dostarcza małym brzdącom nowych bodźców, których nie mają szans doznać na suchym lądzie. Ma to szczególne znaczenie dla maluchów, gdyż przecież jeszcze niedawno pływały w wodach płodowych w brzuchu mamy. Pływanie w wannie to bardzo dobry poczatek przygody maluszka z pływaniem w basenie. Dlatego też warto dość szybko adaptować dziecko do warunków wodnych. Tym bardziej, że do 6-8 miesiąca życia utrzymuje się u maluszków odruch z życia płodowego, który potem zanika. Odruch ten objawia się tym, że dzieci nie boją się wody i nie otwierają ust podczas zanurzania.

Najmłodszymi „pływakami” mogą być już dzieci trzymiesięczne. Oczywiście twoje dziecko nie będzie od razu pływało żabką, grzbietem czy kraulem. Pierwszy etap pływania najmłodszych rozpoczyna się od 3-go miesiąca życia (wyznacznikiem jest to, że dziecko trzyma już głowę). Celem tego etapu jest oswojenie ze środowiskiem wodnym.
Adaptację do aktywności w wodzie warto rozpocząć w dużej wannie z wodą w towarzystwie jednego z rodziców. Te wspólne, systematyczne wodne zabawy najlepiej zacząć między 3. a 8. miesiącem ży­cia dziecka.

Zabawy w wannie:



- stymulują rozwój ruchowy i psychiczny dzieci,
- pogłębiają więź pomiędzy rodzicami a dzieckiem,
- poprawiają koordynację ruchową,
- stanowią wspaniałą gimnastykę dla mięśni i stawów,
- stanowi rozrywkę, zabawę, dostarcza nowych wrażeń.

We własnej wannie



Zanim wypłyniesz ze swoim niemowlakiem na „głębokie wody”, potrenuj we własnej wannie. Nalej dużo wody i 2-3 razy w tygodniu urządzaj z dzieckiem wspólne kąpiele. Trzymając dziecko za boki ciała układaj je na brzuchu, podtrzymując główkę. Dzięki temu będzie mogło trenować leżenie na plecach. Inna możliwość to trzymanie dziecka w objęciach i wspólne zanurzanie się „po szyję”, chlapanie wody rękami i nogami. Aby zabawy w wodzie były atrakcyjne, pamiętaj o kolorowych piłeczkach i zabawkach. Niezbędna będzie też konewka, którą będziesz polewać głowę dziecka.

Propozycje ćwiczeń



pluskanie na brzuchu



Połóż malca na brzuszku i obejmij jego barki, tak by delikatnie podtrzymywać tułów. W tej pozycji wykonaj z dzieckiem przysuwanie i odsuwanie, skręty na boki, chlapanie połączone z chwytaniem piłeczki

pozycja na plecach



Jest to najtrudniejsza i niechętnie przyjmowana przez bobasa pozycja. Odwróć dziecko tak, by jego główka i plecki przylegały do twojej klatki piersiowej. Trzymając malca w objęciach, delikatnie się zanurz i odchyl tak, aby głowę i tułów dziecka ułożyć do pozycji poziomej.

ćwiczenia oddechowe, czyli dmuchanie na wodę



Trzymaj malca jedną ręką, dłoń drugiej złóż w łódeczkę i nabierz w nią wody. Następnie wraz z bobasem próbujcie ją wydmuchiwać.

Katarzyna Sempolska

, specjalista rekreacji ruchowej, ekspert Instytutu Pampers

poleć znajomemu

Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć


Link został wysłany

konkursy suwaczki
Będziesz mamą? Świetnie! Stworzyliśmy dla Ciebie kalendarz ciąży, z którego dowiesz się jak rozwija się Twój maluszek i jak poradzić sobie z ciążowymi dolegliwościami.
Przewidywana data porodu:



POKAŻ MÓJ KALENDARZ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ