Wybierz swoją kolorystykę
   
Właściwe odżywianie ma ogromny wpływ na rozwój fizyczny i umysłowy naszych dzieci. Duże koncerny żywieniowe stosują coraz to nowsze chwyty promocyjne próbując nam sprzedać swoje produkty, jednak zaufanie strategii marketingowej przedsiębiorstw nie wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem. Rodzice coraz częściej szukają alternatywnych sposobów na żywienie swoich pociech – takich jak TMC. Na temat zdrowej diety dla najmłodszych, opartej o metody Tradycyjnej Medycyny Chińskiej rozmawiamy z Dominiką Adamczyk – założycielką Akademii Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA.

Żywienie dzieci alternatywnymi sposobami może poprawić ich zdrowie i pomóc w walce z chorobami.

Jaki wpływ na dzieci ma prawidłowo zastosowana dieta oraz z jakimi dolegliwościami możemy walczyć poprzez odpowiednio dobrane pokarmy?



Dominika Adamczyk:

Zdrowa dieta przede wszystkim wzmacnia układ trawienny a co za tym idzie wzmacnia znacząco odporność i pozwala dobrze się rozwijać nie tylko na poziomie fizycznym ale również na poziomie umysłowym i emocjonalnym. Odpowiednio dobrana, pomaga walczyć z niemal każdą dolegliwością. W niektórych przypadkach dieta będzie wystarczająca by wygrać z chorobą, w innych poważniejszych będzie działać wspomagająco na procesy leczenia. W medycynie chińskiej mówi się, że dopóki układ trawienny jest zdrowy można wyleczyć każdą chorobę, dlatego każdą terapię bez względu na to, jakiego schorzenia dotyczy rozpoczyna się od prawidłowej diety.

Na czym opiera się gotowanie według Pięciu Przemian?



D.A.

To cała filozofia odżywiania, gdzie istotne będzie to jakie produkty jemy (w tym również jakość produktów się liczy), jakich technik gotowania używamy, czym przyprawiamy, jak łączymy pokarmy, w jaki sposób je spożywamy i w jakich porach.

Jak ma się dietetyka Tradycyjnej Chińskiej Medycyny do pór roku?



D.A.

To podstawowa zasada, która mówi, żeby jeść pokarmy z danego rejonu geograficznego, w którym żyjemy oraz z danej pory roku. Oczywiście to co natura jest w stanie sama wyprodukować bez użycia szklarni i sztucznych warunków wzrostu rośliny.

W jaki sposób kobiety powinny się przygotować do zajścia w ciążę? Czy zalecana jest w tym okresie specjalna dieta?



D.A.

Ciąża to naturalny stan fizjologiczny organizmu a nie patologia. Nie trzeba się do niej specjalnie przygotowywać. Oczywiście zdrowe żywienie ma tu ogromne znaczenie, ale jeśli jest naprawdę zdrowe ( i tu pojawia się problem, co to znaczy zdrowe żywienie, bo teorii, udowodnionych naukowo, jest ogrom) powinno być wystarczające dla prawidłowego przebiegu ciąży.

Jak powinna wyglądać dieta przyszłej mamy?



D.A.

Jestem przeciwniczką suplementacji witaminowej w zdrowej ciąży. Zrównoważona dieta zapewnia równowagę mineralną i witaminową u kobiety. Inaczej w przypadku kobiet, które nie dbają o swój jadłospis lub wymiotują w pierwszych tygodniach ciąży – im zaleca się przyjmowanie preparatów uzupełniających dietę takie jak witaminę B complex i preparaty z naturalnych witamin, przeznaczone specjalnie dla ciężarnych.
Niezmiernie ważne jest regularne spożywanie posiłków. Jeśli pracujemy i cały dzień przebywamy w miejscu pracy, musimy sobie zapewnić pożywienie na cały dzień, w tym przynajmniej dwa ciepłe posiłki. Jadanie za dwoje wcale nie jest wskazane. Ważna jest bowiem jakość tego, co się je, a nie ilość. Kawa i herbata są szkodliwe, bo zawierają kofeinę i pobudzają układ nerwowy. Najlepiej pić ciepłą wodę, kawę zbożową, herbaty ziołowe. Bardzo zdrowy jest napar z liści pokrzywy – jako źródło żelaza i minerałów bardzo potrzebnych przyszłej mamie. Od czasu do czasu, można wypić napar z melisy działający uspokajająco, herbatę z dzikiej róży, która dostarcza sporo witaminy C, antyseptyczny napar z kwiatu rumianku oraz napar z lipy – na układ trawienny i w razie przeziębienia. Doskonałym sposobem na wzmocnienie mięśni macicy u kobiet w ciąży jest napar z liści maliny, stosowany od wieków w Afryce, Ameryce i Azji. Regularne picie naparu pomaga znieść wysiłek porodu. Liście maliny podnoszą też jakość i ilość naturalnego pokarmu matki.

Czego radziłaby się Pani wystrzegać w diecie naszych maluchów, oraz jak radzić sobie z pokusą słodyczy u najmłodszych?



D.A.

Przede wszystkim należy unikać słodyczy, cukru, miodu, mleka, nabiału fermentowanego, soków owocowych, napojów gazowanych, fast-foodów, mrożonek, cytrusów, żywności przetworzonej przemysłowo oraz nadmiernej ilości mięsa. Ukochane słodycze można zastąpić suszonymi ekologicznymi owocami, melasą z buraka cukrowego, dojrzałymi sezonowymi owocami oraz naturalnymi w domu gotowanymi deserami, nie z torebki, jak np.: kisiel gruszkowy. Absolutnie nie polecam stosowania suplementów diety dla uzupełnienia witamin i wartości odżywczych. Nasze dzieci są przewitaminizowane i coraz częściej mówi się o złych skutkach tej sytuacji.

Co sądzi Pani o reklamowanych w telewizji produktach dla dzieci, według reklam nasyconych wartościami odżywczymi i witaminami? Czy rzeczywiście są zdrowe dla naszych pociech?



D.A.

Generalna zasada zdrowego odżywiania to unikaj produktów reklamowanych w telewizji, są najniższej jakości. Dodatkowo trzeba pamiętać, że reklama i media nie są źródłem rzetelnej wiedzy a jedynie wyrafinowaną sztuką wpływania na nasze zachowania i potrzeby.

Skąd pomysł na utworzenie Akademii?



D.A.

Kiedyś pracowałam w zupełnie innej branży. Tak naprawdę głównym bodźcem do stworzenia Akademii i studiowania medycyny chińskiej była choroba mojego synka. Sukces w leczeniu, zawdzięczam właśnie odpowiedniej diecie i terapii z zakresy medycyny chińskiej.

Jakie są Pani odczucia odnośnie świadomości żywieniowej rodziców na podstawie prowadzonych w TAO ZDROWIA warsztatów?



D.A.

W większości przychodzą do mnie rodzice, którzy borykają się z problemami zdrowotnymi swoich pociech i których medycyna konwencjonalna bardzo zawiodła. Oni są już bardzo zdeterminowani, ich świadomość jest większa. Ale ogólnie cały czas panują złe nawyki żywieniowe i rodzice mają wpojone rożne mity na temat zdrowego odżywiania, ciężko wtedy dyskutować.

Wprowadzenie do swojego życia zdrowego sposobu odżywiania nie jest chyba łatwym zadaniem. Czy wymaga to wielu poświęceń? Czasu?



D.A.

Trochę tak jest. Przede wszystkim trzeba zacząć gotować w domu, więc jeśli ktoś tego nie lubi to wtedy jest najtrudniej. Ale w większości przypadków, jeśli wytrwamy pierwszy ciężki okres, to efekty na poziomie naszego zdrowia są tak zachęcające, że zdrowe odżywianie wchodzi w krew i powiedziałabym: staje się uzależniające!!!

Dziękujemy za rozmowę.

Dominika Adamczyk

– Założycielka Akademi Zdrowego Odżywiania TAO ZDROWIA. Propagatorka zdrowego stylu życia zgodnie z metodami Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.






poleć znajomemu

Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć


Link został wysłany

konkursy suwaczki
Będziesz mamą? Świetnie! Stworzyliśmy dla Ciebie kalendarz ciąży, z którego dowiesz się jak rozwija się Twój maluszek i jak poradzić sobie z ciążowymi dolegliwościami.
Przewidywana data porodu:



POKAŻ MÓJ KALENDARZ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ