Wybierz swoją kolorystykę
   
Każdy lubi się bawić. Zabawa to przecież sama przyjemność. Ale nie dla Twojego dziecka! Dla niego zabawa to coś więcej niż mile spędzony czas – to także nauka… Jak się zatem bawić z maluchami?

Zabawy z dziećmi powinny być dostosowane do wieku dziecka.

Zabawa z niemowlakiem



Dzieciaki w wieku niemowlęcym muszą mieć zabawki, które będą dla nich przede wszystkim bezpieczne. Nie zapominajmy zwrócić uwagę, czy nasz niemowlak może się bawić właśnie tym pluszakiem i lalą, czy może są one przeznaczone dla dzieci powyżej trzeciego roku życia. Nie da się ukryć – trzeba się mocno postarać, by znaleźć bezpieczne i ciekawe zabawki dla niespełna rocznego dziecka. Ale można. Niech będą one kolorowe i miłe w dotyku. Najlepiej, żeby oddziaływały na kilka zmysłów na raz, czyli nie tylko były ładne, ale i wydające dźwięk, o chropowatej strukturze czy zupełnie mięciutkie. Stymulacja różnych zmysłów w tym okresie życia jest niezwykle ważna. Zabawki muszą być dla dziecka na tyle poręczne, by mogło ono nimi swobodnie manipulować. W tym wieku to podstawowa forma zabawy. Pamiętaj, że maluch każdą zabawkę sprawdzi, wkładając ją do ust. Nie łudź się, że przypilnujesz go, by tego nie robił. To dla niego zupełnie normalne i trzeba mu na to pozwolić. Bez obaw! Zadbaj jedynie, by były zawsze czyste. Jeśli produkowane były z przeznaczeniem dla takich małych dzieci, producent na pewno wziął pod uwagę, że dziecko będzie brało je do buzi, więc są pod tym względem bezpieczne. Nie żałuj maluszkowi czasu na zabawę. Bawiąc się z innymi, a szczególnie z dorosłymi, ma okazję poznawać lepiej przedmioty oraz nowe słowa.

Poniemowlęcy okres zabawowy



Jeśli dziecko ma niespełna dwa lata, swobodnie możesz zacząć bawić się z nim w różnorodne zabawy tematyczne. Ich walorem jest to, że aby się bawić, nie potrzeba żadnych pięknych czy drogich zabawek, bo najlepiej sprawdzają się zwykłe przedmioty codziennego użytku, choć pamiętaj, że ich dobór musisz w dalszym ciągu mieć pod kontrolą. Chodzi tu o wszelkiego rodzaju zabawy z pewną mniej czy bardziej rozwiniętą fabułą, jak zabawa w dom, w zwierzątka, sklep, przedszkole. Oczywiście im dziecko starsze tym większy wachlarz tematów do wyboru. W późniejszym wieku będą to bardziej skomplikowane zabawy, na przykład w piratów czy w kosmos. Ale do tego jeszcze daleko. W okresie poniemowlęcym dziecko chętnie bawi się klockami, ale muszą być one odpowiednie. Muszą być wystarczająco duże, by nie mogły zostać połknięte. Świetnie sprawdzają się klocki drewniane. Nie ma co liczyć na żadne okazałe budowle, ale na wieżę z kilku klocków jak najbardziej. Szczególnie, gdy okażesz maluchowi pomoc. W takiej zabawie dziecko ćwiczy konsekwencję, wytrwałość i chęć dążenia do celu, a także precyzyjność ruchów. Pracuje wyobraźnia, również wyobraźnia przestrzenna, następuje rozwój myślenia. To niezwykle twórcza zabawa. Podobnie zresztą jest z aktywnością taką, jak rysowanie, malowanie czy lepienie z ciastoliny bądź masy solnej. O ile rysować maluch może dosyć wcześnie, o tyle z lepieniem lepiej poczekać do blisko trzeciego roku życia. Pozwól swojemu dziecku na kontakt z rówieśnikami. Zabawa z innymi maluszkami to dla niego wielka frajda!

Przedszkolak bawi się na całego



Dziecko w wieku przedszkolnym bardzo chce być samodzielne. Trzeba mu na to często pozwalać, aby mogło uczyć się niezależności. Pozwól mu się czasem przewrócić i ubrudzić ubranko. Nie od dziś wiadomo, że brudne dziecko to dziecko szczęśliwe. Zabawa w tym wieku może poszerzyć jego wiedzę o świecie i w dalszym ciągu rozwijać myślenie i wyobraźnię. Charakterystyczne są tu zabawy konstrukcyjne i tematyczne, o których była mowa wcześniej. Wspaniale sprawdzają się puzzle. Ucieczka w fikcyjny świat tematycznej zabawy, w wymyśloną fabułę, może przynieść zbawienne skutki dla malucha, gdyż uwalnia go od napięć dnia codziennego czy nawet lęków. Ale ważne są też zabawy z jasnymi regułami, zabawy zorganizowane, przemyślane przez dziecko bądź dorosłego. Zabawa z regułami wpływa na rozwój moralny przedszkolaka. Uczy się on, że reguły są po to, by ich przestrzegać, że należy się im podporządkować. Ważne jednak, by były one dla niego naprawdę jasne. Interakcje z rówieśnikami w zbiorowej zabawie uczą malucha wielu nowych umiejętności. Dziecko uczy się współpracy i docenia jej korzyści. Dostrzega uczucia innych dzieci i uczy się brać je pod uwagę. Dzięki takiej zabawie potrafi także przejawiać swoje emocje, co w komunikacji międzyludzkiej jest istotną umiejętnością. Zabawy ruchowe sprawią przyjemność niemal każdemu dziecku. Bieganie, skakanie, kopanie piłki, podrzucanie balonika, tor przeszkód, taniec - wszystko to uczy malca koordynacji, uczy świadomości własnego ciała, kształtuje sprawność fizyczną, a przy tym wpływa na rozwój kośćca i sprzyja poprawnej postawie ciała.

Bawmy się!



Zabawa to czysta radość. Szczególnie wtedy, kiedy może być doprowadzona do końca. Nie wyrywaj dziecka nagle z jego fantastycznego świata zabawy. Okaż swój szacunek wobec niego i jego pomysłów i daj mu płynnie zakończyć zabawę, kiedy już uznasz, że przyszedł na to czas. Niech nie będzie to nagłe „stop! koniec zabawy”. Lepiej kilka minut wcześniej poinformuj go, że za parę chwil będzie musiało zakończyć bawienie się. Postaraj się także nie przerywać budowli z klocków czy układania puzzli na krótko przed końcem tylko dlatego, że Twój maluch ze smutkiem stwierdził, że sobie nie poradzi. Wzmocnij jego poczucie własnej wartości mówiąc, że przecież świetnie Wam idzie i pójdzie jeszcze lepiej, kiedy będziecie się naprawdę bardzo starać. Z Twoją pomocą na pewno osiągnie swój cel i będzie z tego niezmiernie dumny. A więc – do dzieła! Bawmy się na całego!

poleć znajomemu

Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć


Link został wysłany

konkursy suwaczki
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ