Wybierz swoją kolorystykę
   
Śniadanie jest uznawane za najważniejszy posiłek dnia - ma ono dostarczać energii i składników niezbędnych do całodziennego funkcjonowania organizmu. Chińskie przysłowie, na poparcie tej tezy, mówi: Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi. Jednym z najzdrowszych i najsmaczniejszych pomysłów na śniadanie jest musli.

Musli to idealne śniadanie, zawiera wiele witamin potrzebnych w ciąży i nie tylko.

Jak powstało musli?



Pomysłodawcą musli był szwajcarski lekarz Maximilian Bircher-Benner. Stworzył on dla pacjentów swojego szpitala specyficzną dietę, opartą na świeżych owocach, płatkach, mleku i orzechach, zainspirowaną nawykami alpejskich pasterzy, których obserwował. Musli jest zatem z założenia posiłkiem lekkostrawnym i źródłem cennych składników dla naszego organizmu. Płatki musli bogate w błonnik wspomagają układ pokarmowy i działają ochronnie na nasze serce obniżając poziom cholesterolu, suszone owoce takie, jak: rodzynki, daktyle, śliwki, jabłka czy banany to naturalna słodycz i źródło błonnika oraz ważnych minerałów, jak żelazo czy potas, korzystnie wpływających na pracę przewodu pokarmowego i regulujących trawienie oraz zapewniających poczucie sytości, a mleko lub jogurt, z którymi musli jest spożywane, dostarczają niezbędnej porcji białka i witaminy D.
Musli to przykład posiłku, który możemy dowolnie komponować w zależności od naszych potrzeb i oczekiwań. W skład musli mogą zatem wchodzić płatki:

- owsiane, są najbogatsze w białka i tłuszcze a więc i najbardziej kaloryczne. Dostarczają komórkom mózgowym i nerwowym porcję witaminy B6, która poprawia pamięć i koncentrację, zawierają również witaminę B1 i kwas pantotenowy, które przeciwdziałają narastającemu zmęczeniu oraz rozdrażnieniu,
- jęczmienne, to źródło minerałów: wapnia, fosforu, potasu, żelaza. Polecane są szczególnie dzieciom, bo wspomagają rozwijający się, młody organizm,
- żytnie, są najlepsze jeśli się odchudzasz, bo wspomagają przemianę materii. Zawierają witaminę PP, żelazo, magnez, potas, fluor,
- kukurydziane, są one najrzadziej polecane - zawierają bowiem najwięcej sodu (składnika, którego i tak jest w naszej diecie zdecydowanie za dużo), a najmniej wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, witaminy E, ale za to najwięcej witamin z grupy B.

Przy wyborze musli warto zwrócić uwagę na informacje zamieszczone na opakowaniu. Najważniejsza jest tu liczba kalorii – typowe, zdrowe musli nie powinny przekraczać 350 kcal na 100 g. Po drugie warto zwrócić uwagę na tłuszcze – jeśli śniadanie ma być zdrowe to nie powinno ich być więcej niż 10 g na 100 g produktu. Po trzecie błonnik – tutaj przyjmujemy zasadę im więcej tym lepiej. Zdrowe musli posiadają od 10 do nawet 20 g błonnika na 100 g. W musli można dowolnie komponować składniki. Najpierw w zależności od potrzeb wybierzmy rodzaj płatków, mamy zatem: jęczmienne, pszenne, kukurydziane, owsiane, żytnie. Potem wybierzmy najważniejszy składnik musli – czyli owoce: figi, daktyle, jabłka, rodzynki, banany, suszone śliwki, ananas, a na koniec dodajmy garść orzechów bądź słonecznika. Klasyczne musli spożywa się z mlekiem, jednak czasami można je urozmaicić dodając do niego jogurt naturalny bądź owocowy. Obecnie w sieci można znaleźć niezliczoną ilość przepisów, pokazujących jak różnorodny i ciekawy jest to posiłek. Oto dwa z nich:

Bananowe musli


- jogurt naturalny,
- miód płynny,
- banany, orzechy, rodzynki,
- płatki owsiane i kukurydziane,
- wiórki kokosowe
Miksujemy banany z miodem i jogurtem .Mieszamy musli i dodajemy do jogurtu bananowego .

Musli z orkiszem


- 150g ziarna orkiszu,
- 300g jogurtu,
- banan,
- 2 łyżki stołowe rodzynek
Orkisz włożyć do garnka, zalać taka ilością wody, aby go pokryła i moczyć przez około 8 godzin (najlepiej na noc). Następnego dnia gotować orkisz na małym ogniu pod przykryciem przez około 25 minut, wyłożyć na sitko i pozostawić do schłodzenia. Jogurt wymieszać na kremową masę, posłodzić syropem klonowym i dodać orkiszu. Obrany banan, pokroić w plasterki, dodać do musli i całość posypać rodzynkami.

poleć znajomemu

Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć


Link został wysłany

konkursy suwaczki
Będziesz mamą? Świetnie! Stworzyliśmy dla Ciebie kalendarz ciąży, z którego dowiesz się jak rozwija się Twój maluszek i jak poradzić sobie z ciążowymi dolegliwościami.
Przewidywana data porodu:



POKAŻ MÓJ KALENDARZ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ