Wybierz swoją kolorystykę
   
Wśród znajomych toczą się ciągłe rozmowy o dzieciach. Każdy przechwala się, co jego maluch potrafi zrobić, jak pięknie mówi, tańczy i rysuje. Wszyscy wychwalają swoje skarby, a Ty nie potrafisz nic konkretnego powiedzieć, bojąc się reakcji innych. Zastanawiasz się co powinien umieć 2 i 3 latek? Przeczytaj!

Rozwój mowy dziecka zaczyna się od nauki nowych słów i wypowiadania pierwszych zdań. ROZWÓJ FIZYCZNY

Duża aktywność dziecka w wieku poniemowlęcym umożliwia mu ćwiczenie nawyków ruchowych.
Takimi nawykami są między innymi nawyk biegania, który pojawia się ok 16-18 miesiąca, wychodzenie po schodach, jak również umiejętność jazdy na trzykołowym rowerku (ok 36 miesiąca). Ok 2 r. ż. dziecko uczy się dostrajać ruchy do kształtów przedmiotów (ich wielkości, szerokości, oddalenia) co można zaobserwować między innymi podczas zabawy klockami. Dzieci 2,5 roczne potrafią przenieść szklankę napełnioną ¾ płynem oraz po części się ubrać (największy problem sprawiają bluzki, które trzeba przełożyć przez głowę oraz prawidłowe założenie butów nie myląc stron: lewa- prawa).
Większość 3- latków potrafi samodzielnie umyć twarz, wytrzeć się ręcznikiem oraz jeść trzymając poprawnie sztućce.

ROZWÓJ MOWY I KOMUNIKACJI



W 2 i 3 roku życia dzieci czynią największe postępy w opanowaniu języka. Próbują wypowiadać pierwsze zdania, uczą się nowych słów i robią ogromne postępy w komunikacji. Maluszek w tym okresie powinien potrafić nazywać części ciała, ubrań, zabawek, zwierząt. Dwulatek używa słów w sposób nieprecyzyjny. Przekręca wyrazy, gubi literki zastępując je innymi, tworzy tzw zlepki dwuwyrazowe, które są zrozumiałe dla dorosłego odbiorcy. Dziewczynki tworzą dłuższe wypowiedzi niż chłopcy. Trzylatek wymawia słowa bez zniekształceń fonetycznych. Jego słownik wyrazów jest wzbogacony, a zdania buduje zgodnie z regułami gramatycznymi. Na tym etapie maluch zaczyna zadawać masę pytań, mówi o swoich emocjach, przeżyciach, refleksjach o otaczającym go świecie. Rozumie proste historie i umie opowiadać o tym, co widział oraz przeżył.

ROZWÓJ WŁASNEGO „JA”



W tym okresie budzi się indywidualność dziecka. Maluch zaczyna dostrzegać samego siebie myśląc, że cały świat kręci się wokół jego osoby. Dziecko ma świadomość, że jest autorem zdarzeń i zmian. Jego uczucia są żywe, a zarazem zmienne.
Reakcje są gwałtowne, co wiąże się z zaspokojeniem potrzeb biologicznych. Ok 2 r. ż pojawia się tzn „bunt dwulatka”. Dziecko poprzez płacz, histerie, ataki złości dąży do upragnionego celu chcąc zwrócić na siebie uwagę. Pojawiają się różnorakie uczucia, takie jak : złość, duma, wstyd, poczucie winy. Pierwsze kontakty z rówieśnikami ograniczają się do spojrzeń lub zachowań zaczepnych, po których nadchodzi okres dobierania przyjaciół. Maluszki chętnie przywłaszczają sobie przedmioty oraz wyrażają opór dla rówieśników, którzy chcą odebrać ich własne zabawki.

WARTO PAMIĘTAĆ



Nie każdy maluszek rozwija się tak samo. Jedne dzieci mogą mieć świetnie rozwinięty zasób słów, drugie mogą być bardzo sprawne fizycznie. Nie ma się co martwić, na każdego przyjdzie pora. Musimy pamiętać, że każde dziecko ma w sobie coś wyjątkowego, uniwersalnego, co czyni go mianem wspaniałego, malutkiego człowieka.

poleć znajomemu

Imię i nazwisko nadawcy:
E-mail adresata:
Poleć


Link został wysłany

konkursy suwaczki
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ
Wybierz miesiąc, który Cię interesuje:

POKAŻ